Posts tonen met het label sampler quilt. Alle posts tonen
Posts tonen met het label sampler quilt. Alle posts tonen

zondag 6 januari 2013

Sampler Quilt Top is een AFFO!

 Wat gaat de tijd toch snel! Zo zit je in de voorbereidingen van de sfeerdagen voor kerst, en zo zit je alweer op 6 januari.... zeker als je het drukt hebt, zijn de dagen zo om. Afgelopen periode erg veel gedaan op patchwork gebied, veel drukte gehad in de winkel, uiteraard de drukte van de privé momentjes tijdens kerst en de jaarwisseling.... en zo belanden we dan alweer hier.

Ik probeer uiteraard weer wat vaker te bloggen, mis het heel erg als ik al een weekje niets heb gepost, maar ja, soms komt dat zo uit.


Welnu, hier laat ik jullie de laatste 2 blokken van de Sampler Quilt zien die ik heb ontworpen voor de vervolgcursus. De week voor kerst heb ik er hard aan gewerkt om de top helemaal af te krijgen. 

Blok # 8: Tumbling Blocks
Twee technieken gevangen in één blok: Engelse Paper Piecing en Applicatie.

Als je op afbeeldingen google'd op 'Tumbling Blocks' kom je de mooiste quilts tegen!
Een ouwetje, maar het is maar hoe je deze in het jasje steekt!


 Block #9 Baskets
Ook al zo'n leukerdje om te maken. Hierin zit ook weer een applicatietechniek, om de hengseltjes mooi rond te krijgen.

Al met al waren de blokken erg leuk om te maken.
Tada! Hieronder zie je ze dan eindelijk allemaal tezamen:


Op een vrije middag uitgelegd op de vloer en ben ik begonnen om de sashings er tussen te naaien.
 De blokken heb ik (op 2 na i.v.m. de techniek) allemaal met de hand genaaid. Nou ja, ik ben dan ook wel weer zo, tijd is erg kostbaar bij mij op dit moment, de sashings zijn er dus keurig met de naaimachine aangezet...


Alles netjes uitmeten en spelden, dan gaat dat prima hoor.
Ben ook erg blij met mijn 'dunste' Clovernaaldjes. Lekker lang en dun, ideaal voor werk met de naaimachine. Omdat ze zo dun zijn, 'vervormt' je werk ook niet zo daar je door 2 lagen stof steekt. En is je naaiwerk weer netter. Plus je kunt er gewoon overheen naaien, van bobbeltjes merk je niets.

Daarna de rand eraan gezet. Zo bij de een of de andere quilt, hangt ook af van het ontwerp en het patroon, vind ik het mooi om de hoeken diagonaal af te werken. Allerlei tips en trucs in boeken ooit voor opgezocht, nu draai ik mijn hand hier niet meer voor om en leg ze met gemak in de diagonaal.

Hieronder zie je dus hoe ik mijn hoeken 'met gemak' diagonaal afwerk. Ik leg de randen neer en vouw de rechtse vertikale rand diagonaal over de horizontale, waarna ik zorg dat de 2 stukken precies op elkaar liggen, en diagonaal vanuit de hoek vertrekken.

Als je dit zorgvuldig neerlegt en met het strijkijzer perst, kun je direct over de nieuw gevormde naailijn naaien, uiteraard aan de verkeerde kan van de stof. Niets meer meten, gewoon even 'strijken' is mijn advies!
En hoor het mij zeggen: Mien Pietje Precies!


 

Met trots mag ik u dan presenteren: de Sampler Quilt!
 

Helaas was er op het moment niemand anders thuis om 'm netjes voor mij omhoog te houden.
Maar het idee is er. De afmeting van de top is nu 135 x 135cm.


Nu fase 2, het doorrijgen en quilten... ben er nog steeds niet uit.
Ik ben niet zo'n heel erge fan van het quilten. Uiteraard kan ik het wel, heel netjes zelfs, maar liever ontwerp en maak ik nieuwe quiltjes! Een heel herkenbaar probleem hoor ik altijd.

Ik laat 'm zowiezo doorrijgen via Elly Prins, maar ik neig er toch ook naar om 'm dan maar direct door te laten quilten...
Als ie over 4 weekjes terug zou komen kan ik 'm namelijk direct afbiezen en ophangen, wel zo leuk. Er zijn namelijk nog genoeg leuke werkjes waar ik op dit moment mee bezig ben!

zondag 23 december 2012

Sampler blok #6 + #7

 De Sampler gaat nu al aardig opschieten... vandaag laat ik jullie blok 6 en 7 zien.

Blok 6 is gemaakt met een Vliesofix applicatie techniek. Een snelle en makkelijke applicatie techniek. Ik vind het altijd wel zo netjes om de randjes af te werken met een festonsteek. Normaal vind ik dit erg leuk om te doen, maar afgelopen week, dat ik dit blok maakte moest ik mij echt bij de les houden! Wellicht waren er andere zaken waar mijn concentratie naar uitging...

Maar hij is uiteindelijk toch helemaal klaar gekomen... Inspiratie van dit blok kwam uit een oud Amerikaans Quiltboek.... maar ik zou Marcha niet zijn als ik mijn eigen draai er niet aan gaf. Alles zelf getekend, en de hartjes toegevoegd maakt dit een erg leuk blok om naar te kijken!


Het volgende blok is de 'Waaier', erg leuk om te maken. Je snapt 'm al wel, hier leren de cursisten om rond te naaien!
Helaas komen de kleuren erg flets over op de foto....



Nu snel spulletjes pakken en de laatste boodschapjes  gaan doen. Daarna gezellig op visite... mijn nieuwste projectje gaat daarom mee...

Rara... het gaat een schattig quiltje worden, zal ik een tipje van de sluier oplichten?
Kijk maar even mee...

Fijne dag!


zondag 16 december 2012

Sampler blok #5

Inmiddels zien we ze vliegen hoor! Die ronddraaiende vliegende gansjes.
Wat waren ze leuk om te maken. Het effect van de circel is zo grappig, zeker als je al zo vaak de 'normale' vliegende gansjes hebt gemaakt.

Een welkome afwisseling dus. Deze krijgt ook weer een mooi plaatsje in de Sampler quilt die ik op dit moment aan het maken ben. Nu nog 4 blokken te gaan!
 
 
Fijne (Quilt-) Zondag!

woensdag 21 november 2012

Sampler blok #4

Dank jullie wel voor jullie lieve berichtjes op mijn vorige blogberichtje! JAAA! Gezellig hoor als we elkaar in Zwolle gaan treffen! Gosh, wat zo'n blog toch teweeg kan brengen he!



Weer even terug met beide beentjes op aarde....  De spulletjes zijn weer netjes in het winkeltje geruimd en de gang van alledag is weer opgepakt. Ben weer druk bezig aan diverse lopende projectjes. Eén daarvan is de Sampler Quilt met 9 blokken. Inmiddels heb ik de eerste 3 al laten zien, vandaag tijd voor het 4e blok. Dit is het welbekende Log-Cabin blok, welke in het midden van de quilt komt.


Hij gaat zo langzaam aan al vorm krijgen, super om te zien. Normaal ben ik altijd van het fijne werk, maar juist voor deze keer heb ik besloten om de blokken lekker 'groot' te maken. De blokken zijn elk 30x30cm, een goede maat voor deze sampler blokken. Zo komen de stoffen ook goed uit!

Wel, ik ga mijn spulletjes even klaarmaken, vandaag vindt de regiodag plaats. Thema deze dag is 'Art Quilting', ben erg benieuwd wat het allemaal gaat brengen!

vrijdag 9 november 2012

Sampler Blok #3

Weer een blok er bij voor de Sampler Quilt. Deze keer een blok die de dames zelf leren te tekenen, de Kansas Troubles. Erg leuk blok om te maken, wat zeg ik, heb ik wel eens een vervelend blok? Hmm... ja, die zijn er wel, maar uiteindelijk eindigt een blok toch altijd wel positief.... Wie is er nu niet blij met zijn/haar gemaakte patchwork blokken!

Blokje in de maak, alles voorbereid.





En zo zit het blokje een tijdje later in elkaar....

Op naar het volgende blok...

dinsdag 30 oktober 2012

Blok 2


 
Blok 2 van de Sampler Quilt: Card Tricks.
Afgelopen vrijdag zijn we gestart met de cursus Sampler Quilt. De groep dames heeft vorig jaar 'kennis' gemaakt met het Patchwork & Quilten. Deze gezellige groep van 5 had de smaak helemaal te pakken en zo gaan we nu door met de Sampler Quilt.


Zo ziet de Card Tricks eruit als deze in elkaar genaaid is.
Omdat mijn achtergrond stof een bepaalde kant uit loopt, heb ik goed opgelet dat deze overal hetzelfde loopt. Ook met de 'Card' rechtsboven, daar loopt heel subtiel een streep door de stof. 


De volgende les gaan de dames zelf blokken tekenen, ik kijk er al naar uit! Als afsluiting van die les gaan ze ook weer zo'n prachtig blok maken! Volgende week show ik 'm uiteraard op mijn blog!

maandag 22 oktober 2012

Even terug naar het begin...

Vandaag ben ik met mijn nieuwe projectje gestart: weer even terug naar het begin.... terug naar de Sampler Quilt. Het nieuwe cursusseizoen is begonnen en dit jaar heb ik een nieuw programma geschreven voor de vervolgcursus. Daar hoort uiteraard een nieuwe quilt bij!

We kunnen dus weer aan de bak. Wat een straf (zegt zij met een glimlach).
Ja, ik doe mee aan 'winkelen in eigen kast', hihi, je kunt het beter zeggen als 'winkelen in eigen winkel', heerlijk, kan ik lekker met mijn nieuwe paars/japanse stofjes aan de slag.
Eén speciaal japans stofje heb ik als basis genomen: alle andere stofjes komen hier qua kleuren weer in terug.
Ik kon niet wachten om er mee aan de slag te gaan en de lapjes onder handen te krijgen!

Gisteren (zondag) was het dan zover. Niets in de agenda stond mij in de weg, een dag vol overgave aan het eerste blok gewerkt...
We beginnen weer even bij het begin, zodat de cursisten weer even het geleerde kunnen herhalen van de basiscursus. Allemaal vierkantjes voor het blok 'Irish Chain'.




Eerst de losse blokjes genaaid, uiteindelijk het hele blok in elkaar.
Ik vind het leuk om het patroon van de achtergrondstof over de gehele quilt 'dezelfde' kant op te laten lopen. Even goed in de gaten houden hoe ik mijn patroontjes leg.




Uiteindelijk maken we 9 blokken van 30x30cm. De Sampler Quilt zal met rand +/- 132x132cm gaan meten. Een heerlijk project om dit nieuwe Quiltseizoen in te luiden!