dinsdag 26 juni 2012

En zo klinkt ze dan...

Eindelijk was het gisteravond dan zo ver. Eindelijk had ik tijd om Sientje eens even aan te gaan slingeren. De zondag nadat ik ze gekregen had is het er niet meer van gekomen, zo gaat dat dan he, andere dingen gaan wel eens voor.

Maar gister avond niet. Sientje mee naar de hobbykamer en de verloopstekker pakken, daar Sientje uit oorspronkelijk uit het Verenigd Koninkrijk komt zat er nog een Engelse stekker aan. Ai! Dat gaat natuurlijk niet met een vakantie-verloopstekker, dat is het omgedraaide!

Broem broem, direct even langs de Praxis voor een Nederlands stekkertje.

Zo gebeurd, zo gedaan, stekkertje er aan.

Ik moet zeggen, het staat nog mooier ook, zo'n zwarte stekker!

Afin, eindelijk aan de slag met Sien. Met het boekje er bij lekker alles nagelezen: spoeltje winden, inspannen, etc. Uiteindelijk was ik klaar om te gaan naaien.
Ai!

Telkens na een paar steekjes sloeg er heel veel bovendraad in het spoeltje. Das niet goed. Na een poosje gaf ik het op en belde 112-MAMA om even te komen kijken. Uiteindelijk waren we achter het euvel: het spoelhuisje was niet goed teruggezet tussen de steekplaat!


Hierna liep ze als een zonnetje!
Luister je mee?
 

Verder dan een paar proeflapjes ben ik niet gekomen. Het is best even tricky om de juiste draadspanning te vinden, het luistert heel erg nauw. Maar ik ben heeeeeel erg blij met Sientje!

zondag 24 juni 2012

Nieuws vanaf de snijtafel...


... wat een week! Van alle regen krijg je niet echt veel zin om veel te doen. Energieleveltje was deze week dan ook erg laag! Gelukkig had ik vandaag weer de spirit te pakken en heb ik weer heel veel stofpakketjes nieuw samengesteld en degene die op waren bijgesneden! Pff wat een werk altijd, maar erg leuk!

Nieuwsgierig? Klik hier en neem een kijkje...

Voor degenen die ook op Facebook zitten: eindelijk heb ik het hele Facebook gebeuren onder de knie! Het heeft even wat maandjes geduurd, maar na een goede introductie van mijn nichtje vorige week zijn we gestart en post ik ook regelmatig op dit medium. Linksboven op mijn blog staat de link naar mijn facebook pagina. Erg leuk om ook via deze manier (o.a.) quiltende dames te onmoeten! 

maandag 18 juni 2012

Saartje's Poppenquiltje

Wow, wat een overweldigende reacties heb ik gekregen op het middenstuk van mijn sterretjes quilt! Dat doet een mens altijd goed he, positiviteit!

Ik zag ook wat vraagjes tussendoor komen: ja, de top is helemaal zelf ontworpen en ook het middenstuk is naar eigen inzicht samengesteld. Ik hoop hem zo 'tussendoor' snel af te kunnen hebben, al ben ik bang dat andere projectjes de komende tijd wat meer aandacht opeisen. En het zit er zeker wel in dat als ie klaar is, er een mooi patroon van word uitgegeven!

Zoals ik al zei, ik ben ook met wat andere leuke kleine projectjes bezig. Ik vind het erg leuk om aan zo'n groot geheel te werken, het geeft wat meer 'body', maar stiekem vind ik die kleinere 'tussendoor' projectjes in de vorm van een quiltje of een patchwork-hebbedingetje toch ook wel heel erg leuk. Het geeft lekker snel resultaat = positiviteit. Ja, ik denk dat dat het kernwoord van vandaag is!



Vorige week zondag heb ik mijzelf getrakteerd op een heerlijke middag in de achtertuin met een nieuw projectje. 's Ochtends in het Atelier de stofjes gesneden en in de aanloop naar de middag lekker gestart.




Het was prachtig weer, één van de weinige mooie zomerse dagen die we tot nu toe hebben gehad. Ik hoop zeker dat we er meer van deze zullen krijgen. Ach, donderdag begint de zomer pas echt, wie weet wat ons nog te wachten staat...

Met de zingende vogeltjes op de achtergrond vlotte het al aardig... af en toe kwam meneer Aybo even kijken en uiteraard even aandacht van het vrouwtje vragen, daar is deze kater een ster in...




 
En zo kabbelde de middag voort, telkens een stukje ... eh ... steekje verder (mét poes op schoot natuurlijk)


Inmiddels zit de top al in elkaar en is er een heus poppenquiltje ontstaan. Ik noem het 'Saartje's Poppenquiltje', Saartje is afgeleid van de achternamen van mijn zussen, een leuke persoonlijke link met de familie. Het poppenquiltje zelf is ontstaan naar idee van een antiek poppenquiltje. Leuk om het op deze manier nieuw leven in te blazen...

We zijn nu al weer een weekje verder en heb ik gisteren, zondag lekker door kunnen quilten. Met die kleine setje had ik alles bij de hand.


Nog een laatste foto van het quiltje dan.... ik heb het echt geprobeerd zonder poes, maar hij is niet bij me vandaan te slaan, hij MOET op de foto! ;o)


Bedankt voor het langskomen! Veel Patch Plezier!

zaterdag 16 juni 2012

Laatste Sterretjes Update

Hoeveel foto's kun je van 1 onderwerp hebben! Hihi, nou, hier is ie dan: het medaillon!


De beige/crème 'achtergrond' stofjes zijn allemaal anders. Op de detailfoto hierboven kun je dat goed zien. Ik vond het leuk om op deze manier het 'vintage' gehalte te verhogen!


Omdat de hoofdkleuren roze, rood en beige zijn in de quilt wilde ik deze bij het medaillon er uit laten springen, het is toch het punt waar je het eerst naar kijkt!

Het was een heel gepuzzel om de juiste stofjes te vinden en te combineren. Tal van mogelijkheden waren er. Ik vind het altijd wel erg mooi als kleuren/stoffen in elkaar overlopen. Wel, volgens mij is dit aardig gelukt, ik ben zelf in ieder geval erg blij met het resultaat.



Nu: tot zover de sterretjes update. De top ga ik stukje bij beetje voor de tv, in de tuin, maar zowiezo met de poes op schoot, lekker in elkaar naaien. Geen haast, geen druk. Het word een projectje wat even verder op een laag pitje 'doorpruttelt'. Andere dingetjes gaan nu weer even voor! En als ik t.z.t. weer eens wat heb te laten zien laat ik jullie er zeker lekker van meegenieten hoor!

Bedankt voor jullie lieve reacties op alle vorige Sterretjes Update's! Veel Patch Plezier!

vrijdag 15 juni 2012

In de krant...




Vanochtend na de boodschappen direct de gratis eilandelijke krant 'WereldRegio' meegenomen want... jaja, we staan er in!



In de krant zit deze week een speciale bijlage van Stichting MarkantSD, welke kleine en grote ondernemers en ondernemenden verbindt om samen wat positiefs toe te voegen aan het eiland waar we trots op zijn: Schouwen-Duiveland (SD).
 

Zo zijn we op het idee gekomen om een quilt-rondvaart op de Oosterschelde te organiseren in 2013. Het evenement gaat zo langzaam aan al concretere vormen aannemen. Zo zijn er al 2 gasten/sprekers aan boord die deze dag centraal staan, uiteraard alles met het thema 'Patchwork, Quilten & Schouwen-Duiveland'. Ik hou het nog een beetje spannend voor jullie, maar binnenkort zal ik hier wat meer over vertellen.

Het evenement zal in ieder geval op zaterdag 23 maart 2013 plaats vinden.


De dag glijdt vandaag zo langzaam voort. Het Atelier is vandaag geopend voor publiek en druppelt zo een beetje binnen. Ondertussen (en tussen) de klanten door wordt er ook nog een steekje gedaan.... Quiltvriendin Lieve was zo vriendelijk even een fotootje te maken!


Francis & me


En ik heb jullie nog wat leuks te laten zien. Mijn moeder is met 1/2" hexagonnetjes bezig om daar een quilt van te maken zoals uit de Quiltmania van een paar edities geleden. Inmiddels is zij aangekomen om het middenstuk te maken. Op haar verzoek heb ik de stoffen voor het middenstuk bij elkaar gezocht en is zij inmiddels al een heel eind. Ze is bezig met de 1 na laatste rand van het medaillon.... en die moest al even op de foto, ook al is ie nog niet helemaal af.


Wat wordt ie mooi he! Ben er zelf helemaal weg van! Alvast een tipje van de sluier: morgen komt het medaillon van mijn sterretjes-quilt online! Spannend!

donderdag 14 juni 2012

... en ze heet Sientje!

Joehoe, Sientje is gearriveerd! Heel spannend, ze werd afgeleverd op het werk van mijn DH. 's Middags kondigde hij al aan dat er een doosje was gearriveerd. Vol verwachting kwam ik thuis en daar stond de koffer al gereed voor mij op tafel.


Oeh.... koffertje gaat open... (ruikt wel een beetje muffig ;o)


Alles uitgepakt, en oh wat is ze leuk!




De serie van 5000 stuks waar Sientje uit komt is gestart op 8 januari 1957 en komt uit Schotland. Ze is nu 55 jaar, maar ziet er picobello uit! Zondag ga ik er lekker mee aan de slag en proberen een paar steekjes te naaien, kijk er nu al naar uit!


 Bedankt voor jullie leuke reacties en voor het langskomen! Groetjes Marcha
 

woensdag 13 juni 2012

In blijde verwachting...

Oh wat een leuke aankondiging.... Nee, helaas ik moet jullie teleurstellen. Ik ben niet zwanger, maar nog steeds wél in blijde verwachting! Van Sientje! Als de post meewerkt mag ik morgen mijn Featherweight 221 ontvangen! Oh, ik kan niet wachten!

 

dinsdag 12 juni 2012

Affo Prairie Paisley Quilt

Een affo! Nou ja, bijna dan. Er is hard op het naaimachientje doorgewerkt om alle randen er aan te zetten. Randje hier, randje daar...


Nog een laatste randje, en klaar!
(gosh, lijkt wel een echt quiltrijmpje....)


DH was zo lief om de top even omhoog te houden voor de foto. De eindmaat is nu 1,35 x 1,35m. Hij is volledig op de machine gemaakt en vond het daarom ook wel passend om deze machinaal door te laten quilten (lees: lekker makkelijk, is ie eerder klaar ;o)


Inmiddels is de top ook al weggebracht en nu maar wachten hoe het resultaat er over een paar weekjes uit komt te zien.

Willen jullie nog een olifant.... eh poes in een porceleinkast zien! Haha, het is toch ook zo'n lekker drolletje die kater van mij! Ik was iets in de kast aan het doen, draai me om en hoor paar seconden later gestommel uit de kast! Was ie er zomaar ingefloept! Haha, tja, eigen schuld....



zaterdag 9 juni 2012

De laatste sterretjes...

... zijn gemaakt! Joepie! 130 sterretjes verder (780 zeshoekjes) en de top gaat nu echt vorm krijgen!



De laatste sterretjes heb ik nog eens even extra roze gemaakt. De kleurstelling is toch donkerder geworden dan dat ik vooraf had bedacht. Geen probleem, de quilt is namelijk geïnspireerd op een antieke quilt die ik tijdens de regiodag bij An Moonen heb gezien. Niet 1-op-1 hetzelfde, maar met die quilt in mijn achterhoofd ben ik aan de slag gegaan.


En zo ziet de top er nu uit. Heb laatst nog wat crème en beige hexagonnetjes en driehoekjes zitten 'plakken'. Heb ze nu bijna compleet, nog een paar en dan kan de top verder in elkaar.
Zie je al hoe de ster, het medaillon, er in gaat komen!?


Het medaillon laat ik volgende week zien. Dat zal voorlopig de laatste update zijn. Als mijn medaillon klaar is dan gaat dit project even op een laag pitje. Tussendoor een rijtje naaien als afwisseling op de volgende projecten. Nu deze zover is kan ik mij weer even gaan richten op wat kleinere projectjes voor o.a. de Open Dag die in Oktober al weer voor de deur staat!

dinsdag 5 juni 2012

Stitchery van de maand Juni

Na alle commotie van vorige week had ik eindelijk even de tijd om de nieuwe stitchery te kunnen plaatsen. 

 KLIK HIER om de stitchery gratis te downloaden

Veel plezier er mee!

maandag 4 juni 2012

Hier laat ik jullie wat blokken van de Prairie Paisley quilt zien:









Nadat deze blokken waren gemaakt (9 in totaal, heb alleen nr 9 niet op de foto) heb ik ze bijgetekend tot 20cm. Helaas waren ze iets ingelopen tot 19,5cm. Elk blok heeft hierna een randje van 2,5cm gekregen van Moda Marble stofje in crème.





De blokken zijn dus geëindigd op 25x25cm zonder naadtoeslag.
Binnenkort laat ik jullie weer een stapje verder van deze quilt zien!

zondag 3 juni 2012

International Quilt Market

Ik heb wat leuke filmpjes gevonden voor een regenachtige grauwe dag zoals deze.

Het zijn filmpjes van een aantal bekende quilt en stof ontwerpsters die hun nieuwste ontwerpen tonen op de Spring Market in Kansas City. Deze werd gehouden van 18 tot en met 20 mei 2012.

Ga je even mee smullen....?

Allereerst het filmpje van Anne Sutton van Bunny Hill. Naast haar nieuwe stoffencollectie laat zij haar nieuwe Blok van de Maand 'Pumpkinville' zien (start januari 2013 @ de Quilt Ster).




Daarnaast zie je ook haar nieuwe schattige patroon met muisjes 'ABC's of Life', welke gemaakt is met haar nieuwst (nog uit te komen) stoffen en letter panel.
LEUK LEUK LEUK!

Bunny Hill 'ABC's of Life'
Bunny Hill 'Pumpkinville'
Alle patronen van Bunny Hill zijn verkrijgbaar via de webwinkel. Mocht je interesse hebben in een patroon die nog niet in de winkel staat, kun je altijd vrijblijvend informeren naar levertijd en prijs.

Hieronder Joanna Figueroa van Fig Tree Quilts. Wow, wat heeft zij ook weer prachtige quilts en 'hebbedingen'. Ze presenteert haar nieuwste boek en (vanaf 4.20min) laat zij haar nieuwe stoffencolectie 'Tapestry' zien, welke in November van dit jaar uit gaat komen. Uiteraard leuk om te laten zien, omdat 'Pumpkinville' met deze collectie stoffen zal worden gemaakt!

Echt, we hebben weer wat om naar uit te kijken!


Een hele andere style, maar ook erg leuk om het filmpje te zien (veel quilts op de achtergrond!!!) van Kansas Troubles Quilters:


Ook de dames van Blackbird Designs hebben een leuk filmpje gemaakt... Alma was alleen in de war met de datum.... het is 2012 i.p.v. 2002 ;o)


En als laatste komt Edyta nog aan het woord van Laundry Basket Quilts, wat ontwerpt zij toch prachtige quilts! De warme uitstraling van haar stoffen spreken mij altijd erg aan.




Heb je genoten? Ik wel hoor, ga ze nog wel een paar keer terugkijken! Fijne dag, veel quilt plezier toegewenst!

zaterdag 2 juni 2012

Sterretjes update 78502...

Jaja, het wordt een beetje eentonig, maar ik ben echt bijna klaar met sterretjes maken hoor. Jullie hebben mij goed geholpen! Het bloggen was een goede stok achter de deur. Nu de drempel over en de top verder in elkaar naaien...

Vorige update vertelde ik dat ik inmiddels een 'design-wall' (DW) tot mijn beschikking heb. Niks supers hoor, gewoon een fleece-deken die ik heb opgespannen. Maar het helpt mij prima om de sterretjes op te hangen. De sterretjes prik ik even vast met een speldje, de hexagonnetjes die er tussen in vallen blijven gewoon op het fleece plakken.





Hier en daar mis ik nog een sterretje en nog heel wat hexagonnen. Ook het middenstuk zit er nog niet in, en boven en onder komt er zowiezo nog een extra rij sterretjes (de 12 halve zijn inmiddels 12 hele geworden!)

Als alle sterretjes zijn gemaakt en op de DW zijn geplaatst dan ga ik verder met het middenstuk. Als die klaar is dan ga ik alles aan elkaar naaien, dit zal nog een hele klus worden! De uiteinden van de top die ik dan krijg ga ik appliqueren op de uiteindelijke rand. We kijken dan wel weer verder of de quilt nog iets 'extra's' nodig heeft of dat het er zo mee door kan. Erg leuk om te zien hoe de top zo onder je handen groeit!

Zodra ik weer een stapje verder ben op de DW zal ik dat natuurlijk weer updaten!

Voor nu weer wat sterretjes er bij....


Hoever ben ik nu?
Met deze 10 er bij heb ik nu 112 hele.
130 Sterretjes moet ik nu in totaal maken, ik heb er dus nog 18 te gaan.

Groetjes!

donderdag 31 mei 2012

Smullen...

Bedankt iedereen voor jullie hartelijke en meelevende berichtjes. Blogland is een 'klein' landje, en zo af en toe maken we ook minder leuke dingen mee. Fijn is het dan, dat als je toevallig langs surft zo hier en daar eens iemand een hart onder de riem steekt. 

Tijdens de herdenking zal de quilt de kist van oma gaan sieren. Een erg mooi gebaar, zeker om te weten dat ze nu herenigt zal zijn met opa. En hoe kan dat dan mooier uitgedrukt worden met de quilt die oma 'omarmt'.
Gosh, wat een zware kost allemaal de laatste dagen. Soms is het dan ook tijd voor wat lichtere onderwerpen! Vorige week kwam er een doos binnen met nieuwe stoffen. Nu vinden we dit natuurlijk helemaal niet erg. De stofjes zijn van de nieuwe serie'Petite Odile', ontworpen door French General voor Moda. Spontaan poppen er bij mij altijd 100-en-1 ideeën op als ik weer nieuwe stofjes binnen krijg. 

Smul maar even met mij mee:


Wil je ze beter bekijken? Ze staan inmiddels in de webshop. KLIK HIER om er direct heen te surfen!

Bedankt voor het langskomen! Veel Patch Plezier!

dinsdag 29 mei 2012

Bedankt voor al jullie lieve reacties op de 'Oma/Opa' quilt van afgelopen maandag. Helemaal nu ik wat minder leuk nieuws heb te vertellen.



Afgelopen nacht is oma rond middernacht overleden. Gelukkig heb ik het haar nog op tijd kunnen geven, afgelopen vrijdag toen zij nog vol bij besef was. Oma rust zacht, nu kun je opa weer ontmoeten! Netty van Hooijdonk-Lampert is 83 jaar geworden.

maandag 28 mei 2012

Kennen jullie deze nog?

Tot zover was ik vorig voorjaar gekomen met het project wat ik was gestart nadat de opa van mijn man was overleden. Een quilt gemaakt van zijn blousejes, stropdassen en pyama. Hierna heb ik de rand er nog om gezet (paars zijde-look). Hierna heeft de quilt een aantal weken op zolder gespannen gelegen om geregen te worden en hierna is deze in de hoek verdwenen.


Tja, zo gaat dat, wie moet ik dit uitleggen? Nieuwe projecten dienden zich aan en dan raakt zoiets in de 'vergetelheid'. Afin.... inmiddels, een jaar later, is het met de gezondheid van Oma ook niet zo best meer gesteld. Je gaat dan toch nadenken. Na de ziekenhuisopname van Oma een paar weken geleden wist ik dat het tijd werd om de quilt dus maar eens af te gaan maken.

Vorige week maandag was ik lekker vrij, er stond niets op het programma, en ben direct in de ochtend gestart. Gelukkig was de quilt al doorgeregen en reste mij alleen nog het doorquilten. Eerst was het plan om de rand allemaal muzieknoten te geven, omdat Opa zo van muziek hield. Alleen was dit niet echt haalbaar bleek. De achterkant van deze quilt is van een licht-blauw fleece dekentje waar Opa en Oma altijd gebruik van maakte, de tussenvulling was ook redelijk dit, dus dat zou niet echt lekker gaan lukken. Omdat ik toch iets met de brede rand wilde doen (is ook zo 'onaf' als deze niet word doorgequilt), had ik besloten het dan maar op de naaimachine te doen: rechte banen 'in the ditch' (tussen de blokken in, op de naad).
Zo gezegd, zo gedaan. Ik zat om 9uur 's morgens met mijn rode rubberen huishoudhandschoenen aan de eethoek de quilt door te stikken! Helaas heb ik er geen foto van, vond het zelf in ieder geval hilarisch! (en het werkte echt!)


Telkens als ik een baan doorgestikt had, legde ik de quilt weer even uit om de nieuwe lijn op de rand te tekenen. Tja, dat moet je niet doen als je uiterst nieuwsgierige poesjes hebt!
Alle hoekjes van de quilt zijn wel besnuffeld en op gelegen... en als ik 'm dan wilde pakken en in wilde rollen om de volgende baan te stikken wilde mevrouw er niet af... die lag wel lekker!



Na alle 'hulp' van de poesjes was de quilt in no-time doorgestikt. 's Middags kon ik beginnen met de bies, en zo kwam deze quilt dus einde van de middag geheel klaar en was dit de 2e affo in 2 dagen!


 Hebben jullie het 'grapje' in de quilt al ontdekt? Dat ik de pyama van Opa aan het verwerken was, kwam ik bij zijn borstzakje aan. Toevallig zat er ook nog een zakdoekje van Opa in de zak met kleding en wist toen al snel dat ik daar iets unieks mee moest doen. Eén blok is dus het borstzakje waar Oma het zakdoekje van Opa in terug kan vinden.


Het is een unieke quilt geworden, waarvan ik niet had gedacht het eigenlijk zo'n leuk eindresultaat zou geven. De quilt is voorzien van een geappliqueerd hartje aan de achterkant met tekst en vrijdag is deze overhandigd aan Oma in de Hospice zodat ze er nog lekker even van kan genieten!