zondag 23 juni 2013

Kiekjes uit Brugge



 Afgelopen dinsdag & woensdag hebben DH en ik twee heerlijke dagen in Brugge gehad. We hebben prinsheerlijk geslapen in Kasteel Ter Berghe, net buiten Brugge.

De overnachting hadden we aangeboden gekregen met afgelopen Oud & Nieuw en ja... dat moet dan maar eens worden ingelost!

Het blijft spannend hoor als je in zo'n kasteel overnacht! Gelukkig hebben we geen last gehad van vorige bewoners en was het erg aangenaam vertoeven tussen zoveel ouds.
Het kasteel is sinds de 15e eeuw familie eigendom en is bewoond door vele burgemeesters van Brugge. Tot 2006 heeft de familie er gewoond, pas hierna hebben zij er een hotel van gemaakt.

In 18-zoveel (sorry dat ik het niet meer precies weet, ik heb het toch echt gelezen) is het kasteel gerenoveerd/verbouwd en de ontbijtzaal is nog helemaal intact. Prachtig om te zien en om zo je dag te beginnen!


Tja, wat is Brugge zonder boottochtje... wij konden er niet onderuit. Zo hebben we heel veel moois kunnen zien vanaf het water!



Lopen we zomaar door de straatjes te slenteren... zit er opeens een Brugse dame te kantklossen! Ik weet niet of ze er veel plezier in had, ik mocht in ieder geval wel een foto van haar maken ;o)
 





Altijd leuk om even een kerk in te gaan, je weet nooit wat voor moois je tegenkomt.


Hier kwamen we wel een heel erg apart schilderij tegen... tenminste voor een niet-religieuze leek lijkt mij dit toch raar! Maar ik denk zomaar dat het toch een heel religieuze betekenis heeft hoor als Maria moedermelk over haar toehoorder spuit! AAAHHH! Heeft iemand een idee?





Oh en wat een leuke winkeltjes kwamen we toch tegen! Hier het winkeltje van Käthe Wohlfahrt, een 365-dagen per jaar kerstwinkeltje! AAAhhh! Nou wil het geval dat ik altijd wel val voor deze gezellige kneuterigheid.



Erg kitcherig, maar heerlijk kneuterig deze houten poppen!
Mijn favorieten zijn de Räuchermännchen. Dit zijn houten poppen waar je een wierrookkogeltje (dennengeur, kerstgeur.. kom je al in de sfeer...;o) in kunt doen. Het poppetje heeft een pijpje vast en rook komt uit zijn mond! Erg leuk... staat hoog op mijn verlanglijstje. Voor nu nog even laten staan, ze waren helaas erg prijzig.


Ja hoor, ook mijn favoriete snoepwinkeltje ontbrak niet in Brugge! Voor het eerst DH mee naar binnen gesleurd en kennis laten maken!



Blikjes heb ik nooit genoeg, gelukkig ken ik meer van deze 'gekken' die dit sparen (hoi moeders, hoi Anneke)...


... en heb mij weer laten verleiden tot een mooi groot blik. Nu weet ik dus ook dat er elk jaar nieuwe blikseries uitkomen bij La Cure Gourmande. Nou... dat wordt dus toch echt ieder jaar Parijs, Brugge of Brussel!


Hebben in ieder geval veel moois gezien en weer heerlijke dagen beleefd...