donderdag 10 januari 2013

Breierietis...

Oooit, lang geleden, toen Marcha nog een MarchaTJE was, heb ik van mijn oma geleerd:
'insteken, omslaan, overhalen en af laten glijden'.

Mijn proeflapje toen ik een jaar of 7 / 8 was, was veel te strak gebreid, vond er ook niets aan omdat ik het veel te moeilijk vond...

Nu zijn we zo'n 25 jaar verder en stond ik de week voor kerst in het breiwinkeltje bij vriendin Anneke om wat foldertjes af te geven. Het winkeltje ligt vol met de prachtigste wolletjes en inspirerende voorbeelden. Maar ik, als leek, heb geen idee wat voor soorten wol er allemaal zijn. Nou, Anneke gaf me een kleine rondleiding en belande uiteindelijk met een bolletje sokkenwol in mijn handen. Hihi, kun je daar een sjaal van maken? Vast wel, we gaan het gewoon proberen!

Bij moeders op 1e kerstdag de breipennen tevoorschijn gehaald en zus Vera en moeder waren vastberaden mij te helpen.

Dag 1. 1e Kerstdag
Tig keer uithalen, met mijn zus naast me op de stoel om mij telkens uit benarde posities te helpen.
 Hihi, bleek dus dat ik natuurtalent Ajourbreien en meerderen ben (lees: foutjes zijn zo gemaakt).... moeders weer uithalen en opnieuw breien.

Dag 2. 2e Kerstdag
Gelukkig heb ik deze dag ook doorgebracht bij een doorgewinterde breister: schoonmoeder Leni. Breien ging al beter, maar af en toe een rijtje uithalen. Schoonmama kwam af en toe 'to the rescue. Tot zover (foto hieronder) was ik dus op 2e kerstdag.


Dag 3.
Breien zit mij in het bloed (ahum...) en gaat nu 'foutloos'. En als ik een foutje maak, zie ik hoe ik dit moet herstellen. Ach, het is maar een simpel patroontje hoor, maar superleuk om te doen!
1 recht, 1 averecht.
Het wordt een sjaaltje, we gaan gewoon kijken hoe het bolletje rol zich laat breien. Dat vind ik dus erg leuk van deze wol: iedere keer blijft het spannend wat voor kleurtje er nu weer komt!


Net nog een leuk linkje gevonden, waar heel veel patronen en informatie staat om sjaals te breien, KLIK HIER.

Nou, binnenkort laat ik mijn vorderingen weer eens zien hoor! Nog even een paar toertjes doorbreien!